جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بازدید خبرنگاران از پروژۀ تولید همزمان آب و برق مپنا در جزیره قشم

جمعی از خبرنگاران و نمایندگان رسانه‌های گروهی از تاسیسات آب‌شیرین‌کن و پروژۀ تولید همزمان آب و برق مپنا در جزیره قشم دیدن کردند تا از نزدیک با ابعاد، ویژگی‌ها و فعالیت‌های این پروژۀ ملی آشنا شوند.

جمعی از خبرنگاران و نمایندگان رسانه‌های گروهی از تاسیسات آب‌شیرین‌کن و پروژۀ تولید همزمان آب و برق مپنا در جزیره قشم دیدن کردند تا از نزدیک با ابعاد، ویژگی‌ها و فعالیت‌های این پروژۀ ملی آشنا شوند.
این پروژه که سال گذشته با سرمایه‌گذاری گروه مپنا و با مسئولیتِ “شرکت تولید آب و برق قشم مپنا” به سرانجام رسید و مورد بهره‌برداری قرار گرفت، قادر به تولید ۱۸هزار مترمکعب آب شیرین در روز است که نیاز نیمی از روستاهای جزیره به آب شرب سالم را تامین می‌کند. این پروژه در شمال جزیرۀ قشم و در فاصله ۷۵۰ متری از دریا و با اختصاصِ هزینه ۶۵ میلیون یورو اجرا شده است و در حال حاضر ظرفیت تولید ۵۰ مگاوات برق و شیرین‌سازی ۱۸هزار متر مکعب آب در روز را دارد.
هم‌اکنون دو واحد ۲۵ مگاواتی تولید برق در پروژۀ تولید همزمان آب و برق جزیرۀ قشم در مدار بهره‌برداری است که با استفاده از سوخت گاز به تولید برق می‌پردازد. از حرارت بازیافتی این دو واحد نیروگاهی به منظور شیرین‌سازی آب دریا استفاده می‌شود که منجر به افزایش راندمان این نیروگاه به حدود ۸۰ درصد شده است.
با انتقال روزانه ۱۰۰ هزار مترمکعب آب از دریا به وسیلۀ یک خط لوله ۷۵۰ متری و با استفاده از حرارت بازیافتی از دو واحد نیروگاهی، ۹ هزار مترمکعب آب در روز شیرین‌سازی می‌شود که با افزودن مواد معدنی موردنیاز به آبی مناسب برای شرب تبدیل می‌شود و به شبکۀ آب شرب روستایی جزیره قشم تزریق می‌شود.
با انتقال این ۹ هزار مترمکعب آب شرب ۳۱ روستا از مجموع ۷۰ روستای این جزیره از نعمت آب شرب سالم برخوردار شده‌اند اما دیگر روستاهای جزیره همچنان به صورت محدود از آب‌رسانی سیار بهره می‌گیرند.
جزیرۀ قشم بزرگ‌ترین جزیرۀ ایران و بزرگ‌ترین جزیرۀ غیر مستقل دنیاست که از نظر مساحت، بزرگ‌تر از ۲۲ کشور جهان است. این جزیره در نزدیکی تنگۀ هرمز قرار دارد و بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین جزیره خلیج فارس نیز محسوب می‌شود.
جزیرۀ قشم دومین بندر آزاد تجاری ایران است که جمعیتی بیش از ۱۲۰ هزار نفر در آن ساکن هستند. «حسن روحانی» رییس‌جمهوری ایران فروردین سال جاری در جریان سفر به جزیرۀ قشم از پروژه تولید همزمان آب و برق قشم بازدید کرد و بر ضرورتِ تامین آب آشامیدنی ساکنان قشم تاکید کرد.
بنا به قرارداد میان شرکت تولید آب و برق قشم مپنا و شرکت آب و فاضلاب روستایی هرمزگان ظرفیت تولید ۹ هزار مترمکعب آب شیرین و آب‌رسانی به شبکۀ انتقال و توزیع آب فراهم آمده است و انتظار می‌رود با تکمیل تاسیسات انتقال و توزیع آب، دومین واحد ۹ هزار متر مکعبی تولید آب در تاسیسات مپنا نیز مورد بهره‌برداری قرار گیرد. پروژۀ تولید همزمان برق و آب قشم مپنا با هدف صرفه‌جویی در مصرف سوخت‌های فسیلی و تأمین آب شرب سالم برای جزیرۀ قشم به سرمایه‌گذاری و طراحی و مهندسی گروه مپنا به انجام رسید.
بازدید نمایندگان رسانه‌ها و خبرنگاران از این پروژه بخشی از رویکرد گروه مپنا در شفاف‌سازی فعالیت‌ها، اطلاع‌رسانی درباره ابعاد و کارکردهای مربوط به پروژه‌های ملی و ایفای مسئولیت‌های اجتماعی این بنگاه تولیدی و صنعتی است.

به اشتراک گذاری:
اسکرول به بالا