جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

فاز نخست نیروگاه ۱۰۰ مگاواتی بادی کهک با حضور وزیر نیرو افتتاح شد

فاز اول پروژه نیروگاه بادی کهک استان قزوین، به عنوان نخستین مزرعه بادی گروه مپنا با حضور وزیر نیرو، اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، مجمع نمایندگان استان قزوین در مجلس، استاندار و مسوولان این استان بهره‌برداری شد. در این مراسم، وزیر نیرو و هیات همراه با حضور در سگمنت شماره ۵ توربین شماره ۲ و در مقابل سیستم کنترل مونیتورینگ با فرآیند تجهیزات نیروگاه و نحوه تولید برق توربین بادی گروه مپنا آشنا شدند.

فاز اول پروژه نیروگاه بادی کهک استان قزوین، به عنوان نخستین مزرعه بادی گروه مپنا با حضور وزیر نیرو، اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، مجمع نمایندگان استان قزوین در مجلس، استاندار و مسوولان این استان بهره‌برداری شد. در این مراسم، وزیر نیرو و هیات همراه با حضور در سگمنت شماره ۵ توربین شماره ۲ و در مقابل سیستم کنترل مونیتورینگ با فرآیند تجهیزات نیروگاه و نحوه تولید برق توربین بادی گروه مپنا آشنا شدند.
در مراسم افتتاح پروژه مزرعه بادی گروه مپنا که روز دوشنبه بیستم مرداد ماه در محل سایت پروژه برگزار شد و در شرکت توزیع برق استان قزوین ادامه یافت، دکتر عباس علی‌آبادی ابراز امیدواری کرد که در کشور ما بیش از پیش از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده و بهره‌برداری شود.
مدیرعامل گروه مپنا اظهار داشت: نیروگاه کهک، نخستین سایت توربین‌های ۲٫۵ مگاواتی در کشور است و امروز شاهد بهره‌برداری از نخستین مرحله سایت ۴۰ توربین یا ۱۰۰ مگاوات استان قزوین هستیم.
وی گفت: در حال حاضر، در سایت نیروگاه کهک، ۷ دستگاه توربین بادی نصب شده که سه دستگاه جهت تولید برق سنکرون شده و ۴ واحد مراحل تکمیل، پیش راه‌اندازی و تست را می‌گذراند و آخرین واحد نیز در حال بارگیری است.
وی ابراز امیدواری کرد: ظرف ۲ سال و تا ۲۲ بهمن سال آینده تمامی ۱۰۰ مگاوات نیروگاه بادی کهک تحویل شود.
دکتر علی‌آبادی خاطرنشان کرد: معاون عمرانی استاندار قزوین اعلام کرد که این امکان برای مپنا فراهم می‌شود که مزرعه بادی کهک به جای ظرفیت ۱۰۰ مگاواتی تا ۵۰۰ مگاوات برق تولید کند و ما خوشحالیم که توانستیم این چاه نفت بزرگ را در منطقه احداث کنیم.
وی افزود: اگر به مزرعه بادی کهک چاه نفت بزرگ می‌گویم بی دلیل نیست، چرا که با تولید ۱۰۰ مگاوات برق از نیروگاه بادی، یکصد میلیون لیتر گازوئیل در سال صرفه‌جویی می‌شود.
وی ادامه داد: در دنیا حرکت روز به روز به سمت تکنولوژی‌های جدید و متفاوت است و ما نیز همزمان با توسعه به فکر روزآمدکردن تکنولوژی‌های مورد استفاده در کشور هستیم و به زودی توربین ۳٫۲ مگاواتی را در کشور نصب خواهیم کرد.
دکتر علی‌آبادی خطاب به وزیر نیرو گفت: جناب آقای وزیر، لطفا اجازه ندهید تا زمانی که از تمام ظرفیت‌های داخل استفاده نشده است، به دنبال واردات باشیم، چرا که حتی اگر تولید تجهیزات در داخل کشور گرانتر هم تمام شود باز ارز از کشور خارج نمی‌شود.
وی مهم‌ترین نیاز تکمیل توربین‌های بادی در مزرعه بادی کهک را تأمین مالی دانست و گفت: حمایت دولت و پشتوانه صندوق توسعه ملی را برای تأمین مطلوب مالی این پروژه نیازمندیم.
مدیرعامل شرکت مپنا خاطرنشان کرد: هر واحد توربین بادی اکنون ۷۰ درصد ارزبری دارد که با اقداماتی که انجام شده تا پایان سال، ارزبری هر واحد توربین به ۵۰ درصد کاهش خواهد یافت.

پس از مراسم افتتاح رسمی پروژه، این رویداد در سالن اجتماعات شرکت توزیع برق استان قزوین ادامه یافت و پس از پخش سرود جمهوری اسلامی ایران، تلاوت آیاتی از قران کریم و پخش کلیپی از دستاوردهای گروه مپنا، دکتر علی‌آبادی با ذکر تاریخچه‌ای از پروژه نیروگاه بادی مپنا تصریح کرد:
شهادت می‌دهم که بهینه‌سازی سوخت و توجه به انرژی‌های تجدیدپذیر همواره از راهبردهای مهندس چیت‌چیان از گذشته تاکنون بوده و مپنا با حمایت‌های وزارت نیرو و ایشان کار احداث نیروگاه کهک را از حدود ۲ سال قبل آغاز کرد و حال در زمان وزارت مهندس چیت‌چیان با قوت قلب بیشتری اعلام آمادگی کامل می‌نماییم که اجرای مزرعه‌های بادی بزرگ را در مراحل مختلف مهندسی، تامین تجهیزات، احداث، بهره برداری و پشتیبانی بر عهده گیریم و متناسب با دانش روز دنیا و با برنامه‌ریزی کامل در این راه اقدام نماییم.

در ادامه مراسم، رییس مجمع نمایندگان استان قزوین، حجت‌الاسلام حسینی با تشکر از مسئولان صنعت برق کشور و گروه مپنا به منظور تامین انرژی برق کشور، با اشاره به انواع انرژی‌های فسیلی، هسته‍‌ای و انرژی‌های نو در جهان گفت: پاک‌ترین و بی خطرترین انرژی جهان بادی و خورشیدی است. وی ضمن اعلام حمایت و همکاری مجلس از توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر از وزارت نیرو درخواست کرد در این زمینه تمرکز نماید.
وی همچنین به همراه دکتر محمدی نماینده استان قزوین و مهندس رحمانی نماینده تاکستان در مجلس به بیان مشکلات بخش آب شرب و کشاورزی در قزوین و معضلات آب دشت قزوین پرداخته و مواردی را در جهت رفع مشکلات آب این استان مطرح کردند.

مهندس روزبه استاندار قزوین نیز به عنوان دیگر سخنران این مراسم، با تقدیر از عملکرد گروه مپنا در احداث پروژه نیروگاه بادی کهک، با بیان ظرفیت‌های موجود در دانشگاه‌های این استان خواستار تعامل صنعت برق جهت ایجاد مرکز رشد تخصصی انرژی‌های نوین در استان قزوین شد.
وی همچنین به منظور توسعه نیروگاه بادی گروه مپنا در جهت تبدیل استان قزوین به پایلوت انرژی‌های نو در کشور اعلام آمادگی کرد.

بر اساس این گزارش، دکتر مروی رییس کمیسیون انرژی مجلس نیز با تشکر از گروه مپنا در مجاهدت و تلاش به منظور احداث نیروگاه بادی کهک اظهار داشت: امروز روزی بزرگ و ارزشمند برای ما اعضای کمیسیون انرژی مجلس است و باید از اقدام شایسته مدیریت و همکاران گروه مپنا در احداث نیروگاه بادی تقدیر نماییم.
وی با ارائه آمارهایی در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور تصریح کرد: شرکت مپنا با قابلیت‌های فراوان نشان داده که پیشگام حوزه‌های دانش بنیان بوده و از توانایی فنی خوبی برخوردار است و به درستی در حوزه انتقال تکنولوژی توربین‌های بادی گام برداشته است و امیدواریم مپنا همچون گذشته توفیقات گسترده‌ای داشته باشد.
رییس کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: باید اذعان کنیم که برق را گروه مپنا از تحریم نجات داد و با تلاش‌های صورت گرفته، همانگونه که GE در آمریکا و زیمنس در آلمان پیشرو بودند مپنا نیز می‌تواند پرچم‌دار توسعه در همه ابعاد در کشورمان باشد.
وی با اشاره به انجام به موقع تعهدات مپنا در پروژه‌ها، خواستار پرداخت مطالبات این گروه شامل ۲۲۰۰ میلیارد تومان و ۴۳۴ میلیون یورو شد و افزود: مجموعه مجلس و کمیسیون انرژی، حامی وزارت نیرو و مجموعه‌های موفقی نظیر مپنا است و در مصوبات بودجه ۱۳۹۳ نیز موارد بسیار خوبی در این حوزه پیش‌‎بینی شده است.
وی از طرح حمایت از صنعت برق کشور در کمیسیون انرژی مجلس خبر داد و افزود: در این طرح، موارد بسیاری در جهت رفع مشکلات صنعت برق از جمله توسعه طرح انرژی‌های تجدیدپذیر، مجوز تسهیلات انرژی‌های پاک، معافیت‌های مالیاتی و تهاتر بدهی‌ها گنجانده شده است.

سخنران پایانی مراسم افتتاحیه نیروگاه بادی کهک نیز مهندس چیت‌چیان وزیر نیرو بود که از اقدامات مدیریت و همکاران گروه مپنا در احداث نیروگاه بادی استان قزوین تقدیر کرد و اظهار داشت: خدا را سپاسگزارم که امروز شاهد چنین موفقیتی در زمینه احداث نیروگاه بادی ۲٫۵ مگاواتی در کشور هستیم و البته افسوس می‌خوریم که چرا کشور ما دیر به این مهم دست یافته است.
وی با یادآوری تاکیدات بسیار مقام معظم رهبری در زمینه اهمیت احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر و بادی در کشور تصریح کرد: قطعا خبر افتتاح این پروژه به محضر ایشان می‌رسد و جای بسی خوشحالی خواهد بود.
مهندس چیت‌چیان با اشاره به نظرات موافقان و مخالفان توسعه کاربرد توربین‌های بادی در کشور در گذشته، خاطرنشان کرد: در حدود سه سال قبل کمیته کارشناسی در این زمینه تشکیل و نظرات مخلتف در آن بررسی شد و نتیجه آن بود که اگر بخواهیم با استفاده از سوخت فسیلی مایع به تولید برق بپردازیم، قطعا تولید برق توسط توربین‌های بادی ارزان‌تر خواهد بود و در زمینه سوخت گاز نیز نتیجه بررسی‌ها این بود که اگر قیمت گاز طبیعی کمتر از ۲۳ سنت باشد ارزانترین نوع انرژی برق خواهد بود و انرژی باد پس از آن در رتبه دوم قرار خواهد گرفت، این در حالی است که قیمت فروش گاز طبیعی کشور به مراتب بیشتر از ۲۳ سنت است، بنابراین در حال حاضر ارزانترین نوع انرژی، نیروگاه های بادی محسوب می‌شود.
وی با اشاره به مزیت‌های آشکار توربین‌های بادی از جمله صرفه اقتصادی، عوارض و صدمات بسیار کمتر نسبت به دیگر انواع توربین‌ها، ایجاد اشتغال فراوان، امکان دسترسی بیشتر در نقاط بسیار دورافتاده و امنیت پایدار شبکه، گفت: طبق آخرین آمارها بیش از ۲۱ درصد مجموعه برق جهان با استفاده از منابع تجدیدپذیر تامین می‌شود و در طول ۵ سال گذشته، نیروگاه‌های خورشیدی جهان سالانه ۵۵ درصد و نیروگاه‌های بادی ۲۱ درصد رشد نصب داشته‌اند.
وزیر نیرو با اشاره به حمایت‌های دولت و مجلس در زمینه توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر اظهار کرد: وزارت نیرو در سال جاری مکلف شده است که هر کیلو وات ساعت برق تولیدی نیروگاه‌های بادی را به قیمت ۴۶۳ تومان خریداری کند که موقعیت مناسبی برای تولیدکنندگان محسوب می‌شود.
مهندس چیت‌چیان در پایان با ابراز خرسندی از ظرفیت بازدهی بیش از ۴۰ درصدی سایت نیروگاه کهک، ابراز امیدواری کرد که با ظرفیت‌های موجود در گروه مپنا و دیگر شرکت‌های دانش بنیان، صنعت برق کشورمان به جایگاه مناسب‌تری برسد .

به اشتراک گذاری:
پیمایش به بالا