جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تأیید و تضمین پروژه قرارداد دو و نیم میلیارد دلاری نیروگاه سه هزار مگاواتی رمیله بصره

مدیرعامل گروه مپنا از تأیید و تضمین پروژه قرارداد دو و نیم میلیارد دلاری “نیروگاه سه هزار مگاواتی سیکل ترکیبی رمیله بصره”توسط دولت عراق به عنوان بزرگترین قرارداد تاریخ صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور خبر داد.

مدیرعامل گروه مپنا از تأیید و تضمین پروژه قرارداد دو و نیم میلیارد دلاری “نیروگاه سه هزار مگاواتی سیکل ترکیبی رمیله بصره”توسط دولت عراق به عنوان بزرگترین قرارداد تاریخ صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور خبر داد.

نشست خبری مطبوعاتی و رادیو تلویزیونی “قرارداد نیروگاه سیکل ترکیبی سه هزار مگاواتی رمیله عراق”، با حضور مدیران عامل دو مجموعه “مپنا” و “شاماره” SHAMARA))، جمعی از مدیران ارشد دو گروه و نیز نمایندگان رسانه‌های گروهی، صبح روز دوشنبه پنجم مرداد ماه در ساختمان میرداماد شرکت مپنا برگزار شد.

در این مراسم، دکتر “عباس علی‌آبادی” و مهندس “علی شاماره”، به معرفی ویژگی‌های “قرارداد نیروگاه سه هزار مگاواتی رمیله عراق” پرداختند و به سوالات مختلف خبرنگاران پاسخ دادند.

مدیرعامل گروه مپنا، با ابراز خرسندی از امضا و تأیید قرارداد بزرگترین پروژه صنعت نیروگاهی در تاریخ دو کشور ایران و عراق، اظهار داشت: فعالیت‌ها و تلاش‌های گروه مپنا در پروژه‌های نجف و الصدر، فرصت مناسبی را نصیب مپنا نموده و پس از مذاکرات یک سال و نیمه به این موفقیت دست یافتیم و هم‌اکنون پروژه‌ای را آغاز می‌کنیم که حدود ۲۰ درصد ظرفیت برق کشور عراق را افزایش می‌دهد.

وی گفت: در پروژه نیروگاه رمیله، سالیان سال برق تولید خواهد شد و به عنوان سرمایه‌ای عظیم، ملت عراق از خدمات آن بهره خواهند برد.

وی خاطرنشان کرد: در پروژه نیروگاه سه هزار مگاواتی رمیله بصره، ابتدا واحدهای گازی نصب و سنکرون خواهند شد و متعاقباا با احداث واحدهای بخار به سیکل ترکیبی تبدیل می‌شوند.

دکتر علی‌آبادی تصریح کرد: این پروژه سه هزار مگاواتی، حداقل برای دو هزار نفر در دو کشور ایران و عراق ایجاد شغل می‌کند.

وی به ویژگی‌های ممتاز این پروژه پرداخت و گفت: تمامی تجهیزات پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی رمیله توسط فرزندان جمهوری اسلامی ایران در گروه مپنا ساخته و در این نیروگاه نصب خواهد شد که افتخاری بزرگ محسوب ‌شده و موجبات توسعه اجتماعی و صنعتی عراق را بیش از پیش فراهم خواهد آورد.

مدیرعامل گروه مپنا، ضمانت و حمایت کامل پروژه توسط دولت عراق را از دیگر وجوه ممتاز این پروژه دانست و تصریح کرد: دولت عراق برای نخستین بار در تاریخ آن کشور، رأسا این قرارداد را در قالب Soverign Guarantee تضمین و وزارت اقتصاد آن کشور رسما گارانتی را ابلاغ نموده‌اند که اقدام بسیار مبارکی است.

وی افزود: گروه مپنا مسئولیت “مهندسی، تامین تجهیزات و نصب” (EPI) نیروگاه سیکل ترکیبی رمیله را بر عهده گرفته و اولین واحد گازی نیز ۱۶ ماهه وارد مدار خواهد شد، ضمن آنکه امور ساختمانی این پروژه بر عهده شرکت شاماره خواهد بود که تجربیات مهندسی خود را در دیگر پروژه‌ها نشان داده است.

وی این پروژه را الگویی مناسب و ممتاز برای گسترش همکاری‌های دو کشور دانست و گفت: به امید خداوند متعال به موفقیت‌مان در اجرای این پروژه اطمینان کامل داریم.

مهندس “علی شاماره” مدیرعامل شرکت اردنی- عراقی شاماره (کارفرمای احداث نیروگاه سه هزار مگاواتی سیکل ترکیبی رمیله بصره) نیز با ابراز خرسندی از امضاء و تأیید این قرارداد، پروژه نیروگاه رمیله را سرآغاز همکاری‌های گسترده‌تر با گروه مپنا دانست و تصریح کرد: اعتقاد دارم که گروه مپنا و شخص دکتر علی‌آبادی و همکارانشان، آمادگی کامل برای آغاز این پروژه و توسعه همکاری‌های گسترده بین دو ملت ایران و عراق را دارند.

وی پروژه نیروگاه رمیله بصره را منعکس کننده ارتباط عمیق بین دو کشور و نشان دهنده میزان توسعه روابط متقابل عنوان و خاطرنشان کرد: به هنگام آغاز مذاکرات در یکسال و نیم قبل، تنها یک ایده داشتیم و حال با همکاری و با تلاش فراوان به بزرگترین پروژه کشور عراق دست یافته‌ایم.

مدیرعامل شرکت شاماره تصریح کرد: این پروژه، اولین پروژه مشترک ما (مپنا و شاماره) است، اما یقینا پروژه آخر نخواهد بود.

براساس این گزارش، در ادامه نشست خبری، دکتر علی‌آبادی و مهندس شاماره به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

مدیرعامل شرکت شاماره در پاسخ به این سوال که “چگونه با وجود حضور شرکت‌هایی مانند GE و زیمنس در عراق، گروه مپنا از ایران برای پروژه نیروگاه سه هزار مگاواتی بصره انتخاب شد”، تأکید کرد: “توانمندی بسیار خوب تکنیکی، کیفیت بالای محصولات و قابلیت اعتمادپذیری مپنا” از جمله دلایل انتخاب مپنا به عنوان پیمانکار این پروژه بزرگ بود، ضمن آنکه از دیدگاه ما تفاوتی میان کیفیت توان مهندسی، تجهیزات و محصولات مپنا و دیگر شرکت‌های معتبر بین‌المللی مانند GE و زیمنس نیست.

وی افزود: مپنا علاوه بر توان بالای تولید و تأمین تجهیزات اصلی نیروگاهی، خدمات مهندسی پروژه را نیز به خوبی ارائه می‌کند و از توانایی نظارت بر پروژه و خدمات پس از فروش در سطح استانداردهای جهانی برخوردار است، همچنین با عنایت به نزدیکی محل احداث پروژه نیروگاه رمیله به مرزهای کشور ایران، تکنسین‌ها و مهندسان گروه مپنا توان حضور ۲۴ ساعته در پروژه در مواقع گوناگون را خواهند داشت.

مهندس شاماره در خصوص “حجم سرمایه‌‎گذاری در پروژه نیروگاه رمیله” به خبرنگاران گفت: مبلغ کل قرارداد، دو و نیم میلیارد دلار است و وزارت اقتصاد و دولت عراق برای نخستین بار در طول تاریخ این کشور، ضمانت‌نامه رسمی برای این پروژه صادر کرده‌اند.

وی افزود: گروه مپنا در این پروژه، مسئولیت مهندسی، تأمین تجهیزات و نصب (EPI) را برعهده دارد و امور ساختمانی بر عهده ما (شرکت شاماره) خواهد بود.

وی در پاسخ به سوالی درباره “تأمین امنیت پروژه نیروگاه رمیله بصره” خاطرنشان کرد: با توجه به برخی ناامنی‌ها در شمال و غرب عراق، ما از ابتدا به موضوع امنیت این پروژه توجه فراوانی داشتیم، بنابراین بصره در جنوب عراق را انتخاب کردیم که حدود ۶۰ کیلومتر با آبادان در ایران فاصله دارد، ضمن آنکه دولت عراق صددرصد امنیت این پروژه را تأمین و تضمین خواهد کرد.

وی در خصوص “احتمال همکاری‌های بین‌المللی بیشتر مپنا و شرکت شاماره”، اظهار داشت: با توجه به رشد مصرف سالانه عراق به میزان ۱۰ درصد و در آفریقا به میزان ۴ تا ۶ درصد و با توجه به وجود ذخایر گاز ایران و اشتراک منافع فراوان مپنا و شاماره، بازارهای عراق و آفریقا می‌تواند امکان همکاری‌های بیش از پیش دو مجموعه را فراهم کند و پروژه‌های بیشتری تعریف شود.

دکتر علی‌آبادی نیز درباره “انتخاب مپنا برای احداث پروژه نیروگاه رمیله بصره” گفت: مجموعه کارفرمای پروژه، به منظور انتخاب پیمانکار به مدت یکسال و نیم، موارد مختلف از جمله “زمان‌بندی احداث، کیفیت تجهیزات، توان مهندسی، در دسترس بودن ۲۴ ساعته، خدمات پس از فروش و قیمت و …” را مورد ارزیابی قرار داد و مپنا با افتخار حائز همه شرایط اخذ پروژه شناخته شد.

وی در زمینه “حضور احتمالی مپنا در پروژه‌های کشورهای اروپایی” تصریح کرد: یقینا سطح توسعه در کشورهای اروپایی با دیگر نقاط متفاوت است، با این حال بسیاری از کشورهای اسلامی در حال نزدیک شدن به سایر نقاط پیشرفته دنیا هستند. ایران اسلامی نیز امروز در زمینه برق در مقایسه با کشورهای پیشرفته، آسمان درخشنده‌ای دارد و از نظر ظرفیت نصب شده در رتبه ۱۴ جهانی است.

وی افزود: گروه مپنا با تلاش فراوان در این عرصه افتخارات فراوانی کسب کرده است، به گونه‌ای که علاوه بر حضور در پروژه‌های نیروگاهی کشورهایی مانند عراق، سوریه، اندونزی، عمان، الجزایر و …، نخستین محموله تجهیزات نیروگاهی مپنا اخیراً به کشور همسایه شمالی صادر شده است.

شایان ذکر است، در پایان نشست خبری، دکتر علی‌آبادی و مهندس شاماره در گفت‌وگوهای اختصاصی به سوالات مختلف خبرنگاران تصویری و مکتوب پاسخ دادند.

به اشتراک گذاری:
اسکرول به بالا