جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
گروه مپنا

سرمایه‌گذاری در مپنا

در جهان امروز، رقابت تنگاتنگ به منظور کسب سطوح بالاتری از توسعه و پیشرفت، مولفه جدایی‌ناپذیر برنامه‌های اقتصادی و اجتماعی محسوب می‌گردد. توسعه اقتصادی از طریق تعریف پروژه‌ها در بخش‌های مختلف از جمله انرژی، حمل و نقل و … تحقق می‌یابد لذا مسئله مهم تامین منابع مالی و سرمایه‌گذاری مطرح می‌گردد.‌

با گسترش فعالیت‌های گروه مپنا و لزوم جذب سرمایه در پروژه‌ها، ساختار سازمانی مورد بازنگری قرار گرفت و در معماری ساختار جدید، بخش پروژه‌های سرمایه‌گذاری (IPD-Investment Projects Division) به عنوان یکی از محورهای نوین و با اهمیت در فعالیت‌های راهبردی گروه مپنا مطرح شد.

گروه مپنا به واسطه دسترسی گسترده به بازارهای سرمایه داخلی و خارجی، قابلیت سرمایه گذاری مستقیم به صورت منفرد و یا با مشارکت سرمایه گذاران داخلی و خارجی را در پروژه های نیروگاهی و دیگر طرح‌های صنعتی در زمینه‌های نفت و گاز و حمل و نقل ریلی به روش های ساخت، بهره برداری و واگذاری و ساخت، تملیک و بهره برداری فراهم آورده است. گروه مپنا اولین و بزرگترین سرمایه گذار در احداث و توسعه نیروگاه های خصوصی کشور است و سرمایه گذاری در پروژه های نیروگاهی با ظرفیت نزدیک به ۸۰۰۰ مگاوات و با ارزش بیش از ۵/۲ میلیارد یورو را به ثمر رسانده و بیش از ۱۳۰۰ مگاوات ظرفیت نیروگاهی را در دست احداث و توسعه دارد.

در اختیار داشتن این ظرفیت، گروه مپنا را به یکی از بازیگران اصلی در بازار برق ایران و بورس انرژی کشور تبدیل کرده است. گروه مپنا  احداث، راه اندازی و بهره برداری از اولین نیروگاه خصوصی کشور (نیروگاه جنوب اصفهان) را به فهرست دستاوردهای خود افزوده است. نیروگاه های توس (فردوسی)، عسلویه، علی آباد، فارس، پره سر و گناوه به همین روش راه اندازی شده و به شبکه برق کشور پیوسته و پروژه های متعدد داخلی و خارجی در مرحله مطالعه، مذاکره و یا مبادله تفاهم نامه است.

گروه مپنا

سرمایه‌گذاری در مپنا

نیاز روزافزون به توسعه سریع زیرساخت‌ها و عدم تکاپوی منابع دولتی ، دولت‌ها بر آن می‌دارد تا از پتانسیل موجود در بخش خصوصی برای جذب سرمایه در این راستا بهره جوید. پیرو تصویب قوانین سرمایه‌گذاری در کشور ایران مبنی بر صدور مجوز به بخش خصوصی برای ورود به توسعه زیر ساخت‌ها در صنعت برق، شرکت مپنا به عنوان پیشرو وارد عرصه سرمایه‌گذاری در صنعت نیروگاهی شد. ورود گروه مپنا به این عرصه با تکیه بر مزیت‌های رقابتی موجود در تولید و ساخت تجهیزات و تجربه برجسته در احداث نیروگاه صورت گرفت. با شکل‌گیری و رشد فعالیت‌های گروه مپنا در عرصه‌های جدید کسب و کار در صنعت نفت و گاز و حمل و نقل ریلی لزوم سرمایه‌گذاری در این عرصه‌ها نیز مطرح و آغاز گردیده است.

مشخصه بنیادی فعالیت‌های سرمایه‌گذاری در گروه مپنا، فعالیت در جذب گسترده سرمایه‌های داخلی و خارجی به منظور احداث نیروگاه، طرح‌های صنعتی در زمینه‌های نفت و گاز و حمل و نقل ریلی به روش‌های قراردادهای ساخت (Build)، بهره‌برداری (Operate)، انتقال (Transfer) یا در اختصار B.O.T و قراردادهای ساخت(Build) ،بهره‌برداری (Operate)، مالکیت (Own) یا در اختصار B.O.O  و دیگر روش‌های متداول سرمایه‌گذاری است. بخش پروژه‌های سرمایه‌گذاری به عنوان بازوی اجرایی گروه مپنا در عرصه سرمایه‌گذاری فعالیت می‌نماید و کلیه فعالیت‌های سرمایه‌گذاری به صورت متمرکز در این بخش دنبال می‌شود.

از جمله وظایف بارز این بخش، تشکیل شرکت‌های پروژه، مدیریت و راهبری آن‌ها در چارچوب برنامه راهبردی گروه به جهت دستیابی به اهداف تعیین شده است که با بهره‌گیری از دانش روز و نیروی توانمند و با انگیزه در این بخش انجام می‌پذیرد. بخش پروژه‌های سرمایه‌گذاری همواره در حال بررسی و مطالعه، امکان حضور به عنوان سرمایه‌گذاری فعال در پروژه‌های تعریف شده یا در حال تعریف در کشورهای هدف می‌باشد. امروزه این بخش تمام توجه خود را معطوف به پروژه‌های مطرح در زمینه‌های نیروگاهی، نفت و گاز، حمل و نقل ریلی و انرژی‌های نو نموده است.

مطابق با استراتژی‌های سطح کلان گروه، مپنا در پروژه‌های سرمایه‌گذاری از محصولات تولیدی و خدمات شرکت‌های خود استفاده می‌کند و لذا بخش پروژه‌های سرمایه‌گذاری در زنجیره ارزش قابل ارائه به مشتریان عرصه‌ای برای ارائه محصولات و خدمات این گروه می‌باشد.

سرمایه‌گذاری در مپنا

شرکت‌های پروژه

به منظور اجرای هر یک از پروژه‌های سرمایه‌گذاری، بر حسب نیاز و نوع مشارکت، نسبت به تأسیس شرکت پروژه در قالب شرکت تک منظوره (Special Purpose Vehicle) اقدام می‌گردد. شرکت‌های پروژه با ایجاد تعامل با سرمایه‌گذاران، تحویل‌گیرندگان انرژی، موسسات مالی و بانک‌ها، مشاوران و پیمانکاران احداث و بهره‌برداری در جهت حصول اهداف تعریف شده فعالیت می‌نمایند.
 
نمودار ارتباط شرکت‌های پروژه با دیگر قسمت‌ها
سرمایه‌گذاری در کسب و کارهای جدید
شراکت‌پذیری در سرمایه‌گذاری
سرمایه‌گذاری بین‌المللی
سرمایه‌گذاری در حمل و نقل ریلی و نفت و گاز
محصول و بازار
ارتباطات سرمایه‌گذاری

حوزه‌های کسب و کار​

تماس با مپنا

در صورتی که به اطلاعات بیشتری درباره گروه مپنا نیاز دارید، و یا برای شرکت یا سازمان خود نیازمند راه‌حل یا محصولی هستید، می‌توانید با ما تماس بگیرید.

اسکرول به بالا