جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تجلیل معاون رئیس‌جمهوری از مپنا در آیین بهره‌برداری از نیروگاه شوباد

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌ جمهور، در مراسم بهره‌برداری از فاز اول نیروگاه سیکل ترکیبی شوباد (کهنوج) که مسئولیت تولید و نصب تجهیزات و راه‌اندازی از آن بر عهده گروه مپنا بوده است، از حضور این گروه در قراردادهای بزرگ صنعتی با حجم بالای ۲ میلیارد دلار تجلیل کرد.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌ جمهور، در مراسم بهره‌برداری از فاز اول نیروگاه سیکل ترکیبی شوباد (کهنوج) که مسئولیت تولید و نصب تجهیزات و راه‌اندازی از آن بر عهده گروه مپنا بوده است، از حضور این گروه در قراردادهای بزرگ صنعتی با حجم بالای ۲ میلیارد دلار تجلیل کرد.

بهره‌برداری از فاز اول نیروگاه سیکل ترکیبی ۴۸۴ مگاواتی شوباد (کهنوج) روز سه‌شنبه، ۲۵ آبان، در مراسمی با حضور معاون اول رئیس‌ جمهور و “حمید چیت‌چیان” وزیر نیرو آغاز شد. در مراسم افتتاحیۀ نیروگاه شوباد “هوشنگ فلاحتیان” معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی، “محسن طرزطلب” مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید برق حرارتی، “عباس علی‌آبادی” مدیرعامل و جمعی از مدیران ارشد گروه مپنا نیز حاضر بودند.

همزمان با افتتاح نیروگاه سیکل ترکیبی ۴۸۴ مگاواتی شوباد، عملیات اجرایی و بهره‌برداری از ۲۸ واحد جدید نیروگاهی به ظرفیت پنج هزار مگاوات نیز در سطح کشور آغاز شد که “نیروگاه سیکل ترکیبی  کلاس F در بندرعباس و نیروگاه B.O.O عسلویه مپنا” از جملۀ آنها بود.

نیروگاه سیکل ترکیبی شوباد در ۱۵ کیلومتری جاده کهنوج- جیرفت در استان کرمان قرار دارد و شامل دو واحد گازی ۱۶۲ مگاواتی و یک واحد بخار ۱۶۰ مگاواتی است که با اعتباری بالغ بر ۳۱۰ میلیون یورو با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی احداث شده است.

ساختِ نیروگاه سیکل ترکیبی شوباد در راستای توسعه و تأمین بخشی از برق موردنیاز در منطقۀ جنوب شرقی کشور و اصلاح و تثبیتِ ولتاژ و تقویت شبکه انتقال و توزیع برق، بر اساس قرارداد خرید تضمینی برق بین سرمایه‌گذار و وزارت نیرو اجرا شده است.

گروه مپنا عملیات اجرایی فاز اول نیروگاه شوباد را زمستان ۱۳۹۲ آغاز کرد. واحد اول گازی این پروژه یک سال بعد در زمستان ۱۳۹۳ و واحد دوم گازی آن در بهار ۱۳۹۴ به بهره‌برداری رسید. واحد بخار نیز شهریور ۱۳۹۵ با شبکۀ سراسری سنکرون شد. کنسرسیومی از شرکت‌های گروه مپنا به رهبری “شرکت احداث و توسعه نیروگاه‌های سیکل ترکیبی مپنا” عملیات احداث این نیروگاه را بر عهده داشته‌اند.

مشارکت مپنا در پروژه‌های با حجم بالای ۲ میلیارد دلار 

“اسحاق جهانگیری” معاون اول رئیس‌جمهور، از سخنرانان اصلی این مراسم بود که نیروگاه شوباد را هدیه‌ای به مردم منطقۀ جنوب شرقی ایران دانست. وی با ارایۀ آمارهایی دربارۀ کاهش تلفات شبکه برق کشور و استفاده از ظرفیت کامل نیروگاه‌های کنونی تصریح کرد: «سرمایۀ اصلی وزارت نیرو، توان مدیریتی و برخورداری از نیروی انسانی متخصص و توانمند صنعت برق است. امروز صنعت برق در عرصه‌های مختلف داخلی و خارجی رشد بسیاری کرده است و به عنوان نمونه، شرکت مپنا در قراردادهای بزرگی حضور دارد و در بسیاری از پروژه‌ها با حجم بالای ۲ میلیارد دلار مشارکت می‌کند.”

وی با اشاره به مطالبات شرکت‌های پیمانکار از دولت و وزارت نیرو، از برنامه‌ریزی جدید دولت جهت پرداخت مطالبات فعالان صنعت برق خبر داد و اظهار داشت: «دولت برنامه‌ریزی کرده تا ۱۵ هزار میلیارد تومان اوراق جدید تهیه و به صورت مستقیم به پیمانکاران ارایه شود که این اوراق تا آذر امسال، نهایی و ارائۀ آن عملیاتی خواهد شد.»

فاصلۀ معنادار هزینه‌ها و درآمدهای صنعت برق

در مراسم افتتاحیۀ نیروگاه شوباد که روز سه‌شنبه ۲۵ آبان و با حضور “هوشنگ فلاحتیان” معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی، “محسن طرزطلب” مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید برق حرارتی، “عباس علی‌آبادی” مدیر عامل و جمعی از مدیران ارشد گروه مپنا برگزار شد. “محمد ملاکی” رئیس هیأت ‌مدیره شرکت آریان ماهتاب گستر به عنوان سرمایه‌گذار اصلی پروژه، ضمن تشریح ویژگی‌های اجرایی آن از تلاش‌های تمامی دست‌اندرکاران از جمله گروه مپنا در احداث نیروگاه ۴۸۴ مگاواتی شوباد تقدیر کرد.

“حمید چیت‌چیان” وزیر نیرو نیز از روند توسعۀ صنعت برق کشور در سال‌های اخیر سخن گفت و با اشاره به نتایج مطالعات و بررسی‌های صورت گرفته، تاکید کرد که فاصلۀ معناداری میان هزینه‌ها و درآمدهای صنعت برق وجود دارد. وی کمبود تولید برق نسبت به اهداف مندرج در برنامه‌های توسعۀ کشور را ناشی از مسائل مالی و اقتصادی عنوان و خاطرنشان کرد: “برغم کمبود منابع مالی به دلیلِ مدیریت مناسب در سه سال اخیر با مسألۀ خاموشی برق مواجه نشده‌ایم.”

وزیر نیرو با تقدیر از عملکرد گروه مپنا در اجرای پروژه نیروگاه شوباد گفت: «نصب واحدهای گازی و بخاری نیروگاه شوباد در شرایط سخت، کار بزرگی بوده که مپنا به انجام رساند.» چیت‌چیان گفت که “با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای سال‌های پیش‌رو، سالانه ۳۳۰۰ مگاوات نیروگاه جدید احداث می‌شود.”

به اشتراک گذاری:
اسکرول به بالا