جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

امضای دو قرارداد نیروگاه‌های ۵۴۶ مگاواتی اردکان و بهاباد میان چادرملو و مپنا

مپنا نیوز - قرارداد اجرای فاز دوم نیروگاه سمنان، روز دوشنبه بیست و نهم آذر ماه 1400، میان گروه مپنا و شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات به امضا رسید.

مپنا نیوز – قرارداد نیروگاه‌های 546 مگاواتی سیکل ترکیبی اردکان (EPC) و بهاباد (BOT) میان گروه مپنا و شرکت معدنی و صنعتی چادرملو امضا شد.
قرارداد احداث بلوک سیکل ترکیبی اردکان، با ظرفیت 546 مگاوات، جهت تأمین برق مجموعه صنعتی معدنی چادرملو واقع در استان یزد با گروه مپنا به امضا رسید.
پیرو تجربه موفق‌آمیز اجرای نیروگاه سیکل ترکیبی چادرملو، قرارداد احداث بلوک سیکل ترکیبی اردکان نیز به گروه مپنا واگذار شد.
روز دو‌شنبه ششم دی ماه 1400 و با حضور “ناصر تقی‌زاده” و “عباس علی‌آبادی”، مدیران عامل “شرکت معدنی و صنعتی چادرملو” و “شرکت گروه مپنا”، قرارداد احداث نیروگاه سیکل ترکیبی اردکان، به صورت EPC و شامل 2 واحد گاز و یک واحد بخار نهایی و امضا شد.
این پروژه شامل احداث دو واحد گازی با بهره‌گیری از توربین (3) MGT-70 و یک واحد بخار، سیستم خنک کن ACC و سایر تجهیزات مرتبط است که طی مدت 32 ماه و در دو فاز احداث و تحویل موقت خواهد شد.
گروه مپنا با بهره‌برداری تجاری از توربین گازی MGT-70 (3)، هم‌تراز شرکت‌های مطرح بین‌المللی در زمینه طراحی و توسعه توربین گام برمی‌دارد. دست‌یابی به توان ۱۸3 مگاوات، دستاوردی مهم در ارائه محصولی ملی با فناوری توسعه یافته بومی است.
از ویژگی‌های توربینMGT-70 (3)، می‌توان به بهبود طراحی مکانیکی، بهبود محفظه احتراق، بهبود مسیر گاز داغ، بهبود سامانه خنک‌کاری توربین و بهبود آیرودینامیک پره‌های توربین و کمپرسور اشاره کرد. مجموع این تغییرات، منجر به بالاتر رفتن توان تولید از 157 مگاوات به 183 مگاوات ‌شده که رقم چشم‌گیر و قابل توجهی محسوب می‌شود.
همچنین همزمان، قرارداد احداث بلوک سیکل ترکیبی بهاباد نیز با ظرفیت 546 مگاوات، جهت تأمین برق مجموعه صنعتی معدنی چادرملو واقع در استان یزد با گروه مپنا به امضا رسید.
روز دو‌شنبه ششم دی ماه 1400 و با حضور “ناصر تقی‌زاده” و “عباس علی‌آبادی”، مدیران عامل “شرکت معدنی و صنعتی چادرملو” و “شرکت گروه مپنا”، قرارداد تبدیل انرژی (ECA) برای نیروگاه سیکل ترکیبی بهاباد، به روش سرمایه‌گذاری (BOT)، شامل 2 واحد گاز و یک واحد بخار نهایی و امضا شد.
تجهیزات این پروژه نیز شامل دو توربین گازی MGT-70 (3)، یک توربین بخار دو فشاره ارتقا یافته کلاس E، دو بویلر بازیاب، سیستم خنک کن ACC و سایر تجهیزات مرتبط است که طی مدت 30 ماه احداث خواهد شد. دوره بهره‌برداری پروژه از تاریخ بهره‌برداری واحد بخار، سیزده سال و نیم تعیین شده است.
گروه مپنا برای عملیاتی نمودن این قرارداد، نسبت به تأسیس شرکت تک منظوره اقدام می‌کند.
در این مراسم، معاون فروش و بازاریابی بخش برق گروه مپنا، مهم‌ترین مشخصه این دو پروژه را استفاده از توربین‌های پیشرفته در کلاس E دانست.
«عبدالرحیم کاظمی»، از تعهد گروه مپنا به استفاده از ظرفیت حداکثری برای ساخت این دو نیروگاه در کوتاه‌ترین زمان ممکن خبر داد.
در ادامه، مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با اشاره به تجربه سازنده پیشین همکاری با گروه مپنا در ساخت نیروگاه گل‌گهر، ابراز امیدواری کرد که احداث دو نیروگاه شرکت چادرملو نیز منتهی به تجربه‌ای مشابه شود.
«ناصر تقی‌زاده»، چالش اصلی واحدهای فولادی سرتاسر کشور با اشاره به اینکه مسائل زیربنایی، چالش اصلی واحدهای فولادی سراسر کشور را مسائل زیربنایی  دانست و از نیاز به سرمایه‌گذاری در حوزه‌های برق، آب، راه‌آهن و گاز برای تداوم فعالیت واحدهای فولادی سخن گفت.
وی ابراز امیدواری کرد که گروه مپنا با سرعت و قدرت زیاد، ساخت این دو نیروگاه را انجام دهد.
مدیرعامل گروه مپنا نیز در این مراسم با اشاره با اهمیت نیروی برق، بر ضرورت سرمایه‌گذاری در این حوزه تأکید کرد.
«عباس علی‌آبادی»، با اشاره به تحولات عظیم در نتیجه به‌کارگیری نیروی برق در تاریخ صنعت جهان، مباحثی مانند دیجیتال‌سازی، هوش مصنوعی و واقعیت افزوده را محورهای مهمی خواند که سرفصل اجرا شدن آنها تمرکز بر برقی‌سازی است.
رئیس هیئت مدیره گروه مپنا در عین حال به این نکته اشاره کرد که مهم‌ترین نکته در سرمایه‌گذاری‌های حوزه برق، اصلاح الگوهای مصرف و افزایش بهره‌وری است.
وی با تقدیر از اعتماد مجموعه چادرملو به گروه مپنا، تصریح کرد: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، گروه مپنا تا پایان سال جاری، چهار واحد بخار نیروگاهی را به مجموعه نیروگاه‌های کشور اضافه خواهد کرد.
شایان ذکر است، گروه مپنا در روزهای اخیر، قرارداد اجرای فاز دوم نیروگاه سمنان را با شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات و احداث پروژه شش نیروگاه مقیاس متوسط را نیز با شرکت تولید نیروی برق حرارتی به امضا رسانده بود.

به اشتراک گذاری:
اسکرول به بالا